
Obținerea autorizației ISU nu este doar o formalitate, ci un pas esențial pentru siguranța persoanelor și protecția bunurilor într-o clădire. Fie că e vorba de un birou, un magazin, un hotel sau orice alt tip de clădire publică, respectarea normelor de protecție la incendiu este obligatorie.
Însă, cum te pregătești pentru a obține autorizare ISU? Care sunt pașii și măsurile care trebuie implementate pentru a te asigura că respecți toate formalitățile legale? Rămâne să descoperi în rândurile următoare.
Ce clădiri au nevoie de autorizare ISU?
Conform HGR/571/ 2016 și actualizată în 2022, planul de securitate la incendiu trebuie îndeplinit de următoarele categorii de construcții:
- Sedii ale autorităților publice care au o arie desfășurată mai mare sau egală cu 600 mp.
- Amenajări sportive, care au capacitatea mai mare sau egală cu 200 de locuri pe scaune în interior ori mai mare sau egală cu 1.000 de locuri în aer liber.
- Lăcașe de cult sau spații de cazare aferente cu o suprafață de minim 200 mp.
- Restaurantele sau spațiile de alimentație publică, cu aria mai mare sau egală cu 200 mp.
- Instituțiile de învățământ, îngrijire și adăpostire a copiilor, precum și cele dedicate activităților culturale.
- Clădiri civile subterane sau spaţii publice amenajate la subsolul, demisolul, în podul, ori pe acoperişul tip terasă al clădirilor civile.
- Sisteme de instalații pentru stații de carburanți și proiecte de alimentarea cu apă pentru stingerea incendiilor la platforme şi parcuri industriale.
Cum pregătești corect o clădire pentru autorizarea ISU
Revendicarea unei autorizari ISU presupune o pregătire corespunzătoare și o documentare riguroasă în prealabil. De la 27.12.2022, evaluarea se face pe baza normelor metodologice și de protecție civilă aprobate prin OMAI 180/2022.
Însă, dacă vrei să știi practic ce trebuie să implementezi, iată doar câteva dintre cele mai importante puncte:
- Identificarea zonelor de risc – Se vor analiza toate zonele vulnerabile la incendiu (ex. depozite de materiale inflamabile, echipamente electrice necorespunzătoare, etc.) și se vor propune măsuri pentru reducerea riscurilor.
- Asigurarea echipamentelor de prevenție – Este obligatorie dotarea clădirii cu dispozitive adecvate de stingere a incendiilor. De asemenea, e necesar să existe un sistem de iluminat corespunzător pentru evacuarea rapidă a persoanelor în caz de urgență, dar și sisteme de alarmă moderne.
- Obținerea documentației pentru proiectare ISU – Înainte de depunerea cererii pentru autorizație, asigură-te că ai toate actele la îndemână, inclusiv studiile de fezabilitate, planurile tehnice, certificatele de conformitate ale echipamentelor de siguranță.
Principalul responsabil de întocmirea documentelor și evaluarea stării tehnice a spațiului este investitorul. Însă, întreg procesul presupune alocarea unui anumit interval de timp, ceea ce poate deveni obositor pentru antreprenori, mai ales pentru cei la început de drum. Așadar, o firmă cu experiență în proiectare ISU reprezintă soluția de care ai nevoie.
Concluzie
Pregătirea unei clădiri pentru obținerea autorizației ISU poate părea complexă. Însă, respectarea pașilor menționați mai sus asigură nu doar conformitatea legală, ci și confortul locatarilor, angajaților și vizitatorilor. Vei avea și garanția păstrării în mod corect a bunurilor și obiectelor de valoare, ceea ce minimizează impactul pagubelor materiale.
Urmează ghidul de mai sus și bucură-te de avantajele pe care ți le oferă pe termen lung!
